ПРОБЛЕМА ИНТЕРПРЕТАЦИИ ТЕРМИНОЛОГИИ И ТЕОРИИ ТИБЕТСКОЙ МЕДИЦИНЫ

DOI 10.31554/978-5-7925-0530-8-2018-77-82

ПРОБЛЕМА ИНТЕРПРЕТАЦИИ ТЕРМИНОЛОГИИ И ТЕОРИИ ТИБЕТСКОЙ МЕДИЦИНЫ

Пупышева Наталья Валентиновна
кандидат культурологии, научный сотрудник лаборатории волновой диагностики живых систем Института физического материаловедения Сибирского отделения Российской академии наук, г. Улан-Удэ, ул. Сахьяновой, 6 а.
E-mail: pnat13@rambler.ru

Работа дает краткий анализ особенностей основных терминов индо-тибетской системы «великих элементов», (это пять базовых дхарм – земля, вода, огонь, ветер, пространство), выявляя семантику этих терминов и рассматривая их, в соответствии с принципами тибетской лингвистики, на трех уровнях смысла (буквальный смысл, словесный смысл, представляющий собой смысловую матрицу термина, и истинный смысл, выявляемый через прагматику текста). Исследование сложной иерархической смысловой структуры терминов системы «великих элементов» позволяет прийти к заключению, что использование этой системы дает возможность интерпретировать тексты, описывающие феномены разных уровней реальности. Это делает ее продуктивным методом представления знаний в буддийском учении.

THE PROBLEM OF THE INTERPRETATION OF THE TERMS AND THE THEORY OF TIBETAN MEDICINE

Pupysheva Natalia Valentinovna
CSc in Cultural Studies, Scientific Associate, Laboratory of Wave Diagnostics of Living Systems of Institute of Physical Material Science of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences, Ulan-Ude, Sakhyanovoi Street, 6A, Russia
E-mail: pnat13@rambler.ru

The paper presents a short examination of the specific features of the basic terms of the Indo-Tibetan system of “great elements” (earth, water, wind, fire and space) or five basic dharmas. This investigation makes it possible to reveal the specific features of the semantics of these terms that are examined, according to the principles of Tibetan linguistics, on three semantic levels (literal meaning, word meaning that is actually the semantic matrix of the term, and true meaning disclosed through the pragmatics of the text). The investigation of the complicated hierarchy of the semantic structure of the terms in the system of five elements (that makes it possible to interpret texts describing different levels of the reality) makes it possible to conclude that the system of “great elements” is a productive method of presenting knowledge in the Buddhist Teaching.