КОНЦЕПЦИЯ ОБЩЕСТВА В КИТАЙСКОМ БУДДИЗМЕ

DOI 10.31554/978-5-7925-0530-8-2018-185-201

КОНЦЕПЦИЯ ОБЩЕСТВА В КИТАЙСКОМ БУДДИЗМЕ

Чебунин Александр Васильевич
доктор философских наук, доцент кафедры истории и философии Восточно-Сибирского государственного института культуры Улан-Удэ, Российская Федерация
E-mail: chebunin1@mail.ru

Китайский буддизм полностью впитал социальную концепцию раннего буддизма, теоретически оформленную в «Энциклопедии Абхидхармы». Данная концепция имеет вторичный характер по отношению к буддийской антропологии и сотериологии, и служит для полной комлектации будийского мировоззрения. Выделяя приоритет духовных ценностей, буддизм подчеркивает мирской характер институтов семьи и государства. В Хинаяне данное противоречие решалось за счет оставления всех традиционных социальных связей, а в Махаяне – за счет включения этих связей в процесс совершенствования личности.

THE CONCEPT OF SOCIETY IN CHINESE BUDDHISM

Chebunin Alexander Vasilievich
DSc in Philosophy, Associate Professor of the Department of History and Philosophy, East-Sibirian state institute of culture, Ulan-Ude, Russia
E-mail: chebunin1@mail.ru

Chinese Buddhism has completely absorbed the social concept of early Buddhism, theoretically framed in the «Encyclopedia of Abhidharma.» This concept has secondary character with respect to Buddhistic anthropology and soteriology, and serves to fully compose the Buddhist worldview. Highlighting the priority of spiritual values, Buddhism emphasizes the mundane nature of the institutions of the family and the state. In Hinayana, this contradiction was solved by abandoning of all traditional social ties, and in Mahayana – by including these relations in the process of personal development.