НЕКОТОРЫЕ ОСОБЕННОСТИ НЕОПУБЛИКОВАННЫХ ФОЛЬКЛОРНЫХ ПРОИЗВЕДЕНИЙ, ЗАПИСАННЫХ В 1946 г. В РУССКОМ УСТЬЕ

DOI 10.31554/978-5-7925-0594-0-2020-195-197

НЕКОТОРЫЕ ОСОБЕННОСТИ НЕОПУБЛИКОВАННЫХ ФОЛЬКЛОРНЫХ ПРОИЗВЕДЕНИЙ, ЗАПИСАННЫХ В 1946 г. В РУССКОМ УСТЬЕ

Чарина О. И.
Институт гуманитарных исследований и проблем малочисленных народов Севера СО РАН
Якутск, Россия
ochar@list.ru

В статье рассматриваются особенности фиксации фольклорных произведений русских старожилов с. Русское Устье на реке Индигирке. Автор останавливаются на общих вопросах темы: опубликованные и неопубликованные тексты повествовательных и песенных жанров. Н. А. Габышев как член этнографо-лингвистической экспедиции 1946 г. подготовил основную часть собранных материалов для научного сборника «Фольклор Русского Устья». Но в сборнике не все тексты были опубликованы. Важным является уточнение репертуара сказителей и исполнителей, а также характер влияния роли сказителя на сохранение фольклорных традиций. Уточняется репертуар сказителя С. П. Киселева как лучшего исполнителя русского эпоса. Прослеживаются различия в подборе публикаций между учеными-авторами сборника «Фольклор Русского Устья».

SOME FEATURES OF UNPUBLISHED FOLKLORE WORKS, WRITTEN DOWN IN 1946 IN THE RUSSKOJE UST’JE

Charina O. I.
Institute for Humanities Research and Indigenous Studies of the North SB RAS
Yakutsk, Russia

In article features of fixing of folklore works of the Russian old residents of page are considered. The Russkoje Ust’je on the Indigirka River. The author stop on the general questions of a subject: the published and unpublished texts of narrative and song genres. N. A. Gabyshev as the member of an etnografo-linguistic expedition of 1946 prepared the main part of collected materials for the scientific collection «Folklore of the Russkoje Ust’je». But not all texts were published in the collection. The novelty of a research seems that some unpublished works of folklore are presented. The relevance of a research is caused by the fact that within the research project different approaches to record and the publication of samples of the Russian folklore are studied. Specification of the repertoire of storytellers and performers and also the nature of influence of a role of the storyteller on maintaining folklore traditions is important. The repertoire of the storyteller S. P. Kiselyov as best performer of the Russian epos is specified. Differences in selection of publications between scientists-authors of the collection «Folklore of the Russkoje Ust’je» are traced.