ФОЛЬКЛОРНЫЕ ЭЛЕМЕНТЫ В ЛЕТОПИСНЫХ ТЕКСТАХ БУРЯТ

DOI 10.31554/978-5-7925-0594-0-2020-235-238

ФОЛЬКЛОРНЫЕ ЭЛЕМЕНТЫ В ЛЕТОПИСНЫХ ТЕКСТАХ БУРЯТ

Бадмаева Л. Б.
Институт монголоведения, буддологии и тибетологии СО РАН
Улан-Удэ, Россия
lorabadm@mail.ru

Статья посвящена рассмотрению фольклорных включений в письменных памятниках бурят
на монгольском письме. Исторические сочинения занимают важное место в вербальной культуре бурят, в них получили подробное освещение история, традиции, обычаи, верования, культура, система управления бурят дореволюционной эпохи. В них отражены элементы фольклорных традиций бурят (шаманские призывания, народные песни, легенды, мифы, предания) и другие тексты культурного кода бурят. Данные памятники, созданные на соединении традиций монгольских летописей и русской исторической науки, с элементами бурятского фольклора, этнографии, документов степных дум, воспоминаний очевидцев, собственных наблюдений авторов, представляют собой мощный заряд культурной памяти бурятского народа. Смена письменности в последующие годы привела к полному забвению, как авторов, так и самих памятников. Между тем, эти письменные источники, являясь отражением языковой картины монгольского мира, представляют большой интерес для историков, филологов, культурологов.

THE FOLKLORE ELEMENTS IN THE TEXTS OF THE BURYAT CHRONICLES

Badmaeva L. B.
Institute for Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies SB RAS
Ulan-Ude, Russia

The article is devoted to the consideration of folklore inclusions in written monuments of the Buryats in Old Mongolian Script. Historical chronicles occupy an important place in the verbal culture of the Buryats; they provide detailed coverage of the history, traditions, customs, beliefs, culture and the system of government of the Buryats of the pre-revolutionary period. They reflect elements of Buryat folklore traditions (shaman’s invocations, folk songs, legends, myths, narratives) and other texts of the Buryat cultural code. These monuments, created by combining the traditions of Mongolian chronicles and Russian historical science, with elements of Buryat folklore, ethnography, documents of steppe dumas, eyewitness memories, authors’ own observations, represent a powerful charge of the cultural memory of the Buryats. The change in writing in subsequent years led to the complete oblivion of both the authors and the monuments themselves. Meanwhile, these written sources, being a reflection of the linguistic picture of the Mongolian world, are of great interest to historians, philologists and culturologists.