ТИБЕТСКИЕ ИСТОЧНИКИ О ЛИЧНОСТНЫХ КАЧЕСТВАХ ОБУЧАЮЩИХСЯ МЕДИЦИНЕ

DOI 10.30792/2304-1838-2020-13-69-81

ТИБЕТСКИЕ ИСТОЧНИКИ О ЛИЧНОСТНЫХ КАЧЕСТВАХ ОБУЧАЮЩИХСЯ МЕДИЦИНЕ

Жабон Ю. Ж.

В данной статье на основе тибетских источников рассматривается основной комплекс личностных качеств, требуемых для ученика, обучающегося медицине. Основное внимание уделяется раскрытию буддийских терминов, характеризующих ученика: «подходящий сосуд» (snod du rung ba), «неподходящий сосуд» (snod du mi rung ba), «три изъяна сосуда» (snod kyi skyon gsum). Делается вывод, что в тибетской медицине формирование определенного набора личностных качеств ученика способствует не только успешному овладению профессией врача, но и, прежде всего, его духовной реализации. Статья завершается аннотированным переводом главы «Кокбука» Деси Сангье Гьяцо (1653–1705) о проверке ученика.

TIBETAN SOURCES ON PERSONAL QUALITIES OF STUDENTS LEARNING MEDICINE

Zhabon Yu. Zh.

The article discusses traditional Tibetan views on the basic set of personal qualities required for a medical student. Special attention is given to the Buddhist terms describing the student using the analogy of vessel: «suitable vessel» (snod du rung ba), «unsuitable vessel» (snod du mi rung ba), “the three faulty vessels” (snod kyi skyon gsum). It is concluded that in Tibetan medicine, the formation of a certain set of personal qualities of a student contributes not only to the successful mastering of the profession of a doctor, but, above all, to his spiritual realization. Annotated translation of the chapter of the Khog ‘bugs on examination of disciples is provided at the end of the article.