DOI 10.31554/978-5-7925-0600-8-2020-3-111-133
ДУХОВНЫЙ ПУТЬ И ТРУДЫ МУГЕ САМТЭНА ГЬЯЦО
Харькова Елена Юрьевна – кандидат исторических наук, независимый исследователь (г. Санкт-Петербург, Россия).
E-mail: evam2000@mail.ru.
Статья посвящена результатам исследования автобиографии Муге Самтэна Гьяцо (1914–1993) «Зерцало, отражающее историю моей жизни» (Rang gsal A dar sha). Целью исследования было рассмотрение религиозно-дидактического и символического аспектов автобиографии ученого, которые соответствуют смысловым пластам «внутреннего» и «тайного» намтара. Основной задачей исследования была реконструкция процесса продвижения Муге Самтэна Гьяцо по стезе обучения и этапов его становления как буддийского учителя и автора многочисленных трудов. Также ставилась задача проследить, каким образом отражены в автобиографии два аспекта духовного развития – обретение благих духовных качеств и достижение мудрости. Особый раздел статьи посвящен краткому источниковедческому очерку сочинений Муге Самтэна Гьяцо, которые содержатся в его сумбуме. В основе творчества ученого – богатый опыт изучения, практического освоения и преподавания десяти классических индо-тибетских наук. Ознакомившись с сочинениями Муге Самтэна Гьяцо, написанными современным языком и одновременно обобщающими колоссальный опыт работы с древними и средневековыми текстами, можно сделать вывод, что их изучение будет, без сомнения, полезно всем, кто стремится глубже узнать тибето-буддийскую культуру.
SPIRITUAL PATH AND WORKS OF MUGE SAMTEN GYATSO
Kharkova E. Yu.
Presented in the article are the results of the further study of «The Mirror of My Life» (Rang gsal A dar sha), the autobiography by the prominent Tibetan scholar Muge (Murge) Samten Gyatso (1914–1993). The main research objective was to trace the didactic and symbolic aspects of the scholar’s autobiography correlating with the «inner» and «secret» namthars’ semantic levels. The special aim of the present research was to reconstruct the process of his discipleship and the formative stages of his path as a spiritual teacher and the author of numerous works. No less important was to find out how the narration reveals the two aspects of spiritual development, such as the accumulation of spiritual virtues and the accumulation of insights. A considerable part of the article is devoted to the brief survey of the works by Muge Samten Gyatso comprised in his sumbum. The scholar’s creative endeavours are based on his extensive experience of studying, mastering and teaching the ten classical Indo-Tibetan cultural sciences. His works of various genres are written in contemporary Tibetan and at the same time accumulate the scholar’s great experience of work with ancient and medieval texts. Having acquainted with the works by Muge Samten Gyatso we have arrived at the conclusion that their study will be with no doubt useful to anyone who wish for a deeper knowledge of Tibetan Buddhist culture.