ТУГАН ЛОБСАН ЧОКЬИ НИМА. ХРУСТАЛЬНОЕ ЗЕРЦАЛО ФИЛОСОФСКИХ СИСТЕМ. РАЗДЕЛ «ФИЛОСОФСКИЕ СИСТЕМЫ БУДДИЙСКИХ ШКОЛ ИНДИИ» (ПЕРЕВОД С ТИБЕТСКОГО И КОММЕНТАРИЙ)

DOI 10.31554/2222-9175-2021-41-115-127

ТУГАН ЛОБСАН ЧОКЬИ НИМА. ХРУСТАЛЬНОЕ ЗЕРЦАЛО ФИЛОСОФСКИХ СИСТЕМ. РАЗДЕЛ «ФИЛОСОФСКИЕ СИСТЕМЫ БУДДИЙСКИХ ШКОЛ ИНДИИ» (ПЕРЕВОД С ТИБЕТСКОГО И КОММЕНТАРИЙ)

Донец Андрей Михайлович – доктор исторических наук, ведущий научный сотрудник Федерального государственного бюджетного учреждения науки Институт монголоведения, буддологии и тибетологии Сибирского отделения Российской академии наук (г. Улан-Удэ, Россия). E-mail: sn3716@gmail.com.

Представлен перевод раздела тибетоязычного сочинения известного буддийского ученого монаха традиции Гелук из провинции Амдо Тугана Лобсана Чокьи Нимы (тиб. Thuʼu bkwan blo bzang chos kyi nyi ma, 1737–1802), посвященного изложению воззрений четырех основных философских школ Индии – Вабхашики, Саутрантики, Йогачары и Мадьямаки, с их главными подразделениями. Внимание автора в данном разделе сосредоточено на двух основных вопросах: 1) изложении воззрений этих философских школ на «объект отрицания», подразумеваемый в формулировке «отсутствие Я»; 2) анализе определений тонкого и грубого «отсутствия Я», даваемых в каждой из четырех философских школ. Эти воззрения располагаются автором (в пропедевтических целях) в порядке усложнения, при этом их анализ дается с точки зрения мадхьямики-прасангики, которую автор работы считает высшей в философском плане и отражающей истинное положение вещей.

THUKEN LOSANG CHÖKYI NYIMA. THE CRYSTAL MIRROR OF PHILOSOPHICAL SYSTEMS. THE PHILOSOPHICAL SISTEMS OF THE FOUR BUDDHIST SCHOOLS IN INDIA (TRANSLATION FROM TIBETAN AND COMMENTARY)

Donets A. M.

This work is a translation of a section of the Tibetan language composition of Thuken Lobsang Chökyi Nyima (tib. Thuʼu bkwan blo bzang chos kyi nyi ma, 1737–1802), a famous Buddhist scholar-monk of the Gelug tradition from the province of Amdo. The section presents the views of the four main philosophical schools of India – Vaibhāṣika, Sautrāntika, Yogācāra and Mādyamaka, with their main divisions. The authorʼs attention in this section is focused on two primary issues: 1) the presentation of the views of these philosophical schools on the “object of negation”, implied in the formulation of the “absence of Self” and; 2) the analysis of the definitions of the subtle and gross “absence of Self” given in each of four schools of thought. For propaedeutic purposes, these views are arranged by Thuken Lobsang Chökyi Nyima in order of complexity; while their analysis is given from the point of view of Mādhyamika-Prāsaṅgika, which he considers to be the highest in philosophical terms, reflecting the true nature of reality. The translation was completed according to the edition: Thuu bkwan. Grub mtha ʻbzhugs so. – ʻBras spungs blo gsal gling dpe mdzod khang, 1992.