DOI 10.31554/2304-1838-2022-15-28-39
СОЗДАНИЕ НАЦИОНАЛЬНОЙ ЖИВОПИСИ И ГРАФИКИ В БМАССР В 1920–30-Е ГГ.: ОБЗОР ИЗОБРАЗИТЕЛЬНО-ХУДОЖЕСТВЕННЫХ ИСТОЧНИКОВ
Батурин С. А.
В статье проводится обзор изобразительных источников в период формирования советской национальной живописи и графики. В первый годы существования Бурят-Монгольской АССР идет активный процесс формирования национальных художественных кадров. Впервые в эти годы, в выставках приняли участие И. А. Аржиков, Ф. И. Балдаев, А. И. Тимин, Д. Т. Тудупов, Ц. С. Сампилов, А. А. Окладников и другие. В их становлении активное участие приняли государственные и научные учреждения Бурятии. Формируются тематические и стилистические особенности в произведениях начинающих авторов. Произведения молодых художников отражают важнейшие события и изменения в жизни как обычных людей, так и в целом молодой советской республики. На примере произведений, хранящихся в Национальном музее РБ, Центре восточных рукописей и ксилографов ИМБТ СО РАН, исследуется видовое, тематическое и стилистическое разнообразие произведений живописи и графики 1920–30-х гг.
CREATION OF NATIONAL PAINTING AND GRAPHICS IN THE BMASSR IN THE 1920S–30S: A REVIEW OF ARTISTIC AND VISUAL SOURCES
Baturin S. A.
The article provides a review of pictorial sources during the formation of Soviet national painting and graphics. In the first years of the existence of the Buryat-Mongolian Autonomous Soviet Socialist Republic, an active process of formation of national artistic personnel was going on. For the first time in these years, I. A. Arzhikov, F. I. Baldaev, A. I. Timin, D. T. Tudupov, Ts. S. Sampilov, A. A. Okladnikov and others took part in the exhibitions. State and scientific institutions of Buryatia took an active part in their formation. Thematic and stylistic features were formed in the works of novice authors. The works of young artists reflect the most important events and changes in the life of both ordinary people and the young Soviet republic as a whole. On the basis of some of the works stored in the National Museum of the Republic of Buryatia, the Center of Oriental Manuscripts and Xylographs of the Institute for Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences, the species, thematic and stylistic diversity of works of painting and graphics of the 1920s–30s is studied.