ОСОБЕННОСТИ СИМВОЛИЧЕСКОГО ОТРАЖЕНИЯ ТРАДИЦИОННОЙ КУЛЬТУРЫ В СОВРЕМЕННОЙ МОНГОЛЬСКОЙ ЛИТЕРАТУРЕ

DOI 10.31554/2304-1838-2022-15-40-56

ОСОБЕННОСТИ СИМВОЛИЧЕСКОГО ОТРАЖЕНИЯ ТРАДИЦИОННОЙ КУЛЬТУРЫ В СОВРЕМЕННОЙ МОНГОЛЬСКОЙ ЛИТЕРАТУРЕ

Бигэрмаа Р.

1990-е годы были особым периодом в развитии современной монгольской «прозаической» поэзии. Литературные течения в монгольской словесности развивались от устной к письменной; от медитативной к реалистической; от реализма к постмодернизму; от восточной традиции к русской и европейской литературе; и от классической культуры кочевников к городской культуре. Также в этот период была создана литературная критика как отдельная область для изучения стихотворений в прозе. В течение 30-40-летнего цикла развития литературы произошли значительные сдвиги в монгольской поэзии и прозе; сотни популярных поэтов, внесли неизмеримый вклад в развитие каждого периода литературы благодаря своим собственным уникальным чертам, особому мировоззрению, индивидуальной манере и особенностям стиля. Главными представителями монгольской «прозаической» поэзии можно назвать Д. Нацагдоржа, Б. Явуухулана и Б. Лхагвасурэна, которые создали крупные произведения и основали свою собственную литературную школу.
С древних времен монголы имеют богатую традицию использования символики в монгольском фольклоре, в таких жанрах как благословения, панегирики, загадки, пословицы. Символизм, обладая высокой художественной значимостью, был реализован и в письменной литературе современного периода.
В статье сделана попытка рассмотреть творчество крупнейших монгольских литераторов XX века Б. Явуухулана и Б. Лхагвасурэна с точки зрения отражения символического начала в их поэтическом наследии.

DESCRIBING SOME FEATURES OF MONGOLIAN CULTURE AND CUSTOMS THROUGH THE USE OF METHOD OF SYMBOLISM IN CONTEMPORARY LITERATURE

Bigermaa R.

The 1990s were a special period in the development of contemporary Mongolian prose poetry, for example, the literary movements in Mongolian poetry were from oral to written literature; from meditation to realism; from realism to postmodernism; from oriental tradition to Russian and European literature; and from classic nomadic culture to urban culture. Moreover, this period was a special time of literature reform when literary criticism was founded as a separate field to study prose poems. Within a century or a 30–40 year development cycle of literature, the literary movements have been made in the prose poetry, on the other hand, there were hundreds of popular poets who had made immeasurable contributions to the development of each period of literature through their own unique features and skills of writing such as openness, new forms of thinking, and stylistic skills. The main representatives are Natsagdorj D., Yavuukhulan B., and Lkhagvasuren B. who created voluminous works and founded their own schools based on their thinking skills, contents, traditions of writing.
Since ancient time, Mongolians have rich tradition of symbolism and have been using it in folklore, in the history of Mongolian written literature. Symbolism was used more in Mongolian folklore, benediction, eulogy, riddles and proverbs. It is related not only to the peculiarity of their life, lifestyle and customs but also it was realized in their art and literature and they symbolize everything by both types, good and bad. According to the regularities, everything is changed and innovated based on the previous tradition, symbolism elements were realized by certain percent in modern literature, especially poetry genre and created its own new contents and features. In this paper, we tried to make a small research on how was the symbolism realized in the creations of B. Yavuukhulan and B. Lkhagvasuren, taking into account that they have made their certain contribution to XX century poetry development and innovation.