УСТНАЯ ПРОЗА БУРЯТ КАК ИСТОРИЧЕСКИЙ НАРРАТИВ

DOI 10.31554/2304-1838-2022-15-157-167

УСТНАЯ ПРОЗА БУРЯТ КАК ИСТОРИЧЕСКИЙ НАРРАТИВ

Цыбикова Б.-Х. Б.

Повествовательная проза бурят Внутренней Монголии в экспедиционных записях 2018 года характеризуется несомненным тематическим своеобразием, содержит весьма обширный исторический и этнографический материал. Объектом исследования послужили устные рассказы, предметом – отражение в их сюжетах и мотивах исторической памяти бурятских мигрантов. Для раскрытия основной цели статьи – анализ и оценка устных рассказов бурят о событиях прошлого, традиционных знаниях, раскрывающих их нравственно-духовный потенциал, – рассматриваемые тексты условно сгруппированы на два блока. Основной блок составили устные рассказы, созданные на основе воспоминаний о переселении на новые места проживания, территории расселения мигрантов; устные истории о выдающихся лекарях; неординарных людях из народа. Следующий объемный материал представлен полевыми записями о народных методах лечения; народных обычаях и поверьях. Новизна статьи заключается в характеристике самобытного материала об устной истории, традиционной культуре, народных представлениях этнической группы бурят, проживающих на территории Китая, впервые вводимого в научный оборот.

ORAL HISTORY OF THE BURYATS AS HISTORICAL NARRATIVE

Tsybikova B.-Kh. B.

The prose of the Buryats of Inner Mongolia in the field records of 2018 is characterized by an undeniable thematic peculiarity, containing a very broad historical and ethnographic material. The oral stories are object of the research, the subject is the reflection in their plots and motives of the historical memory of Buryat migrants. To reveal the main purpose of the article – the analysis and assessment of the oral stories of the Buryats about the events of the past, traditional knowledge that shows their moral and spiritual potential, the texts under consideration are conditionally grouped into two blocks. The main block consists of oral stories created on the basis of memories of resettlement to new places of residence, the territory of the settlement of migrants; oral stories about outstanding healers; extraordinary people. The next voluminous material is presented by field records of traditional methods of treatment; folk customs and beliefs. The novelty of the article lies in the characterization of the original material about oral history, traditional culture, folk ideas of the ethnic group of Buryats living in China. The materials are introduced into scientific research for the first time.