ИСТОЛКОВАНИЯ МАДХЬЯМАКИ И ВИДЖНЯНАВАДЫ В РАЗЛИЧНЫХ ШКОЛАХ

DOI 10.31554/2304-1838-2023-16-50-61

ИСТОЛКОВАНИЯ МАДХЬЯМАКИ И ВИДЖНЯНАВАДЫ В РАЗЛИЧНЫХ ШКОЛАХ

Лепехов С. Ю.

В статье обсуждаются особенности истолкования основных положений двух философских школ буддизма Махаяны: Мадхьямаки и Виджнянавады. Отмечается, что реалистичное представление об истинных взаимоотношениях между этими школами возможно только на основе анализа максимально большого количества текстов и комментариев к ним. Отмечаются трудности, которые неизбежно возникают, если придерживаться традиции исключительно одной линии передачи учения. Обращается внимание на существование различных представлений тибетских авторов о возможной трактовке ряда основополагающих философских представлений двух школ. Обсуждаются точки зрения таких авторов как Долпопа Ширап Гьялцен (1292–1361), Чже Цонкапа (1357–1419), Сонам Сенге (1429–1489), Шакья Чокден (1428–1507), Микьѐ Дорже (Восьмой Кармапа, 1507–1554), Джамгон Конгтрул (1813–1899). Делается вывод о возможно более близкой позиции двух основных философских школ буддизма Махаяны, чем это представлялось некоторым буддийским мыслителям.

INTERPRETATIONS OF MADHYAMAKA AND VIJNANAVADA IN DIFFERENT SCHOOLS

Lepekhov S. Yu.

The article discusses the peculiarities of the interpretation of the main provisions of the two philosophical schools of Mahayana Buddhism: Madhyamaka and Vijnanavada. It is noted that a realistic view of the true relationship between these schools is possible only on the basis of an analysis of the largest possible number of texts and commentaries on them. The difficulties that inevitably arise if the tradition is based solely on one line of transmission of the teachings are noted. Attention is drawn to the existence of different ideas of Tibetan authors about the possible interpretation of a number of fundamental philosophical ideas of the two schools. The points of view of such authors as Dolpopa Shirap Gyaltsen (1292–1361), Je Tsongkhapa (1357–1419), Sonam Sengay (1429–1489), Shakya Chokden (1428–1507), Mikyo Dorje (Eighth Karmapa, 1507–1554), Jamgon Kongtrul (1813–1899) are discussed. It is concluded that the position of the main philosophical schools of Mahayana Buddhism might be more close than it seemed to some Buddhist thinkers.