ДЖАМЬЯНГ КХЬЕНЦЕ ВАНГПО (1820–1892) В ИСТОРИИ ДВИЖЕНИЯ РИМЕ

DOI 10.31554/2304-1838-2023-16-62-70

ДЖАМЬЯНГ КХЬЕНЦЕ ВАНГПО (1820–1892) В ИСТОРИИ ДВИЖЕНИЯ РИМЕ

Доржиева Д. Л.

В статье рассмотрено движение риме (Ris-med) в тибет-ской истории и культуре XIX в. на примере биографии тибетского религиозного мыслителя Джамьянг Кьенце Вангпо (‘Jam dbyangs mkhyen brtse’i dbang po), который являлся одним из основателей данного движения. Анализируются основные этапы его жизни, а также религиозно-философские взгляды и мировоззрение, то, как мастер риме с другими духовными лидерами того времени вновь возрождают медитационные практики, ритуалы, литературу, линии передачи, находящиеся на грани угасания. Его взгляды помогли выработать концептуальные и практические методы для преодоления сектантского уклона и создать новый пример практикующего буддиста. Изучив основные жизненные этапы Джамьянг Кхьенце Вангпо и проследив, как его новые инкарнации на протяжении ХХ в. становятся учителями для именитых представителей основных школ тибетского буддизма, можно сделать вывод, что таким образом сохраняются учения, медитации и религиозные практики в рамках каждой традиции.

JAMYANG KHYENTSE WANGPO (1820–1892) IN THE HISTORY OF THE RIME MOVEMENT

Dorzhieva D. L.

This paper attempts to explore the rime (Ris-med) movement in Tibetan history and culture of the 19th century, using the example of the life and work of the Tibetan religious thinker Jamyang Khyentse Wangpo (‘Jam dbyangs mkhyen brtse’i dbang po), who was one of the founders of this movement. The main stages of his life are analyzed, as well as his religious and philosophical views and worldview, how the master of rime and other spiritual leaders of that time again revived meditation practices, rituals, literature, and transmission lines that were on the verge of extinction. His views helped to develop conceptual and practical methods to overcome sectarian bias and create a new example of a practicing Buddhist. Having studied the main life stages of Jamyang Khyentse Wangpo, and having traced how his new incarnations throughout the twentieth century became teachers for eminent representatives of the main schools of Tibetan Buddhism, we can conclude that in this way the teachings, meditations and religious practices within each tradition are preserved.