ОБРАЗЫ ВЕРХНЕУДИНСКА И ЗАБАЙКАЛЬЯ В ПРОИЗВЕДЕНИЯХ ХУДОЖНИКОВ А. Е. МАРТЫНОВА И П. Я. ПЯСЕЦКОГО

DOI 10.31554/2304-1838-2023-16-170-184

ОБРАЗЫ ВЕРХНЕУДИНСКА И ЗАБАЙКАЛЬЯ В ПРОИЗВЕДЕНИЯХ ХУДОЖНИКОВ А. Е. МАРТЫНОВА И П. Я. ПЯСЕЦКОГО

Захарова И. М.

В статье на основании архивных и опубликованных источников показаны первые попытки визуализации народов Северной Азии. Особую роль в этом в XVIII в. сыграли экспедиции Академии наук. В составе экспедиции под руководством П. С. Палласа в Оренбургский край и Сибирь находился И. Г. Георги, опубликовавший в 1770-е гг. два издания, в которых содержались изображения «брацких» женщин и шаманок, что явилось практически первым опытом изображения представителей бурятского народа. Продолжением труда И. Г. Георги стали акварели художника А. Е. Мартынова, в составе посольства Ю. А. Головкина в Китай доехавшего до Урги и зарисовавшего пейзажи Восточной Сибири и Забайкалья. Особый интерес вызывают этнографические сюжеты, нашедшие воплощение в двух сериях гравюр, куда входят акварели, посвященные бурятским этнографическим типам. Рисунки А. Е. Мартынова предшествовали большим акварельным панорамам художника П. Я. Пясецкого, который, вероятно, был знаком с творчеством А. Е. Мартынова. В 1891–1900 гг. Пясецкий занимался созданием панорамы строительства Транссибирской железной дороги. Летом 1899 г. художник побывал в Верхнеудинске, чьи виды тщательно зарисовал. Художник сумел показать важное экономическое значение города, которое усилилось со строительством Транссиба, запечатлев торговые постройки на панораме. Пясецкий изобразил перспективу Большой Николаевской улицы и главную площадь города – Базарную. Художник сумел передать образ Верхнеудинска рубежа XIX–XX вв., который на панораме предстает как красивый сибирский город, отличающийся неповторимым своеобразием.

IMAGES OF VERKHNEUDINSK AND TRANSBAIKALIA IN THE WORKS OF PAINTERS A. E. MARTYNOV AND P. YA. PYASETSKY

Zakharova I. M.

Based on archival and printed sources, the article shows the first attempts to visualize the peoples of North Asia. A special role in this in the XVIII century played expeditions of the Academy of Sciences. As a part of the expedition led by Academician P. S. Pallas to the Orenburg Territory and Siberia, there was I. G. Georgi, who published in the 1770ies. two editions, which contained images of «bratsk» wom-en and shamans, which was practically the first experience of depicting representatives of the Buryat people. The continuation of the work of I. G. Georgi were the watercolors of the painter A. E. Martynov, as part of the embassy Yu. A. Golovkin to China in 1805–1806, who traveled to Urga and sketched the landscapes of Eastern Siberia and Transbaikalia. Of particular interest to researchers are ethnographic plots, embodied in two series of engravings, which include watercolors dedicated to the Buryat ethnographic types. Drawings by A. E. Martynov were preceded by large watercolor panoramas by the artist P. Ya. Pyasetsky, who was probably familiar with the work of A. E. Martynov. In 1891–1900 Pyasetsky was engaged in the creation of an artistic panorama of the construction of the Trans-Siberian Railway. It included the route from Syzran to Vladivostok. In the summer of 1899, the painter visited Verkhneudinsk, whose views he carefully sketched. The painter showed the economic importance of the city, which increased with the construction of the Trans-Siberian Railway, capturing the trade buildings in the panorama. Pyasetsky depicted the perspective of Bolshaya Nikolaevskaya Street with the Royal gates, the houses of eminent merchants and the main square of the city – Bazarnaya. On Bazarnaya Square the artist depicted the famous Gostiny Ryad, many retail and warehouse premises, the chapel of St. Innocent of Irkutsk and the building of government offices with a fire tower on the roof, pass-ers-by or buyers in Buryat national costumes. The painter managed to convey the image of Verkhneudinsk at the turn of the 19th – 20th centuries, which appears on the panorama as a beautiful Siberian city, distinguished by its unique originality.