КНИЖНЫЕ ЗНАКИ НА МОНГОЛЬСКИХ РУКОПИСЯХ И КСИЛОГРАФАХ ИЗ СОБРАНИЯ ЭТНОГРАФИЧЕСКОГО МУЗЕЯ НАРОДОВ ЗАБАЙКАЛЬЯ

DOI 10.31554/2304-1838-2023-16-185-195

КНИЖНЫЕ ЗНАКИ НА МОНГОЛЬСКИХ РУКОПИСЯХ И КСИЛОГРАФАХ ИЗ СОБРАНИЯ ЭТНОГРАФИЧЕСКОГО МУЗЕЯ НАРОДОВ ЗАБАЙКАЛЬЯ

Миягашева С. Б., Намжилова Ч. Д.

Статья посвящена изучению книжных знаков на монголоязычных письменных источниках. Книжные знаки, состоящие из печатей и экслибрисов были выявлены во время атрибутирования буддийских текстов из собраний Этнографического музея народов Забайкалья. Цель статьи – ввод в научный оборот сфрагистических данных о книжных знаках, которые определяют региональные особенности письменной культуры у бурят. Были выявлены 34 прикладные печати, которые представляют собой владельческие знаки из семейных, личных, а также монастырских библиотек. Они были классифицированы на три группы: 1) символические знаки (традиционные символы, символы культовой буддийской атрибутики); 2) логограммические знаки (словесные знаки) (на санскрите, на тибетском и на монгольском языках); 3) экслибрисы. Подобные памятники сфрагистики являются ценным источником по бытованию религиозных книг. В оттисках печатей отражены сакральные символы, поэтому они представляют собой важный материал для исследования аспектов традиционной культуры монгольских народов.

BOOKMARKS OF MONGOLIAN MANUSCRIPTS AND XYLOGRAPHS FROM COLLECTIONS OF THE ETHNOGRAPHIC MUSEUM OF THE PEOPLES OF TRANSBAIKALIA

Miyagasheva S. B., Namzhilova Ch. D.

The article is devoted to the study of book signs on Mongolian written sources. Book signs consisting of seals and exlibris were revealed during the attribution of Buddhist texts from the collections of the Ethnographic Museum of the Peoples of Transbaikalia. The purpose of the article is to introduce into scientific circulation sphragistic data of book signs, which determine the regional features of the written culture of the Buryats. 34 applied seals were identified, which were owner’s marks from family, personal, as well as monastic libraries. They were classified into three groups: 1) symbolic signs (traditional symbols, symbols of Buddhist cult attributes); 2) logogrammic signs (verbal signs) in Sanskrit, Tibetan and Mongolian languages; 3) exlibris. Such monuments of sphragistics are valuable sources for the existence of religious books. The prints of the seals reflect sacred symbols that is why they are an important material for the study of aspects of traditional culture of the Mongolian peoples.