СТАНОВЛЕНИЕ СИСТЕМЫ «СОЦИАЛЬНО-ЭМОЦИОНАЛЬНОГО И ЭТИЧЕСКОГО ОБУЧЕНИЯ»

DOI 10.31554/2222-9175-2024-53-154-159

СТАНОВЛЕНИЕ СИСТЕМЫ «СОЦИАЛЬНО-ЭМОЦИОНАЛЬНОГО И ЭТИЧЕСКОГО ОБУЧЕНИЯ»

Нагмитова Регина Баировна – аспирант Федерального государственного бюджетного учреждения науки Институт монголоведения, буддологии и тибетологии СО РАН. (г. Улан-Удэ, Россия).
E-mail: rnagmitova@mail.ru.

В статье анализируются предпосылки становления системы социально-эмоционального и этического обучения (СЭЭО) и рассматривается история его развития. Актуальность проблематики исследования определяется недостаточной способностью системы образования, ориентированной на рациональность, формировать эмоционально развитую и социально адаптированную личность. Автор дает обобщенную характеристику существующих программ СЭЭО, направленных на решение эмоционально-нравственных проблем индивида. В работе выделяются и описываются характерные особенности внедрения программ СЭЭО в систему дошкольного и школьного образования. На основе результатов исследования обосновывается необходимость включения программ СЭЭО в систему образования.

THE FORMATION OF THE SYSTEM OF “SOCIAL, EMOTIONAL AND ETHICAL LEARNING”

Nagmitova R. B.

The article discusses the history of the development of the system of social, emotional and ethical learning, analyzes the prerequisites for its formation. The article reveals the content of the concept of “social, emotional and ethical learning” (SEE Learning). The relevance of the study lies in the insufficient ability of modern education, focused on rationality, in the formation of an emotionally developed and socially adapted personality. The author gives a generalized description of the existing SEE Learning programs aimed at solving these problems in an individual. Particular attention is paid to the characteristics of the online platform introduced in 2019, which makes it possible to make SEE Learning universally accessible. The paper highlights and describes the characteristic features of the introduction of previous programs in the system of preschool and school education. In conclusion, based on the results of the study, the necessity of including this program in the education system is substantiated.